9. november 2013

Kuidas ma lapsele retuuse õmblesin

Oma eelmisest samateemalisest postitusest alates mõtlen, et miks ma kasutasin sellist võõrapärast sõna nagu "legginsid". See pole ju miski eestikeelne sõna! :) Niisiis, ma siiski õmblesin lapsele retuuse. Või nagu ÕS ütleb, need on reiud. :) Sai selles eelmises postituses ka lubatud, et näitan, kuidas ma neid täpselt õmblen ja tean, et vähemalt üks inimene ootab seda postitust. :) Üleeile õhtul ma mõned paarid siis veel valmis vuristasin. Ühed said sellised ilusad sügisesed lillades-punastes toonides. Ja nende õmblemise protsessi ma ka pildile püüdsin.


Kel vähegi oskust, aega, tahtmist, viitsimist ja kõike muud, võib need algusest peale ise järgi teha. Ma pole üldse kade. :) Ja see on tõesti lihtne, ka algajale õmblejale. Selge, et ega ma Ameerikat just avastanud, sest samalaadseid juhendeid, kuidas lastele lihtsaid pükse õmmelda, leidub internetiavarustes päris, päris palju. Vaadake või minu Pinteresti lehele. Aga kuna ma pole senimaani ühtegi eestikeelset juhendit (ilmselt neid siiski on) ise veel leida suutnud, siis mõtlesin, et panen enda versiooni kirja. ;)

Retuusid 

Vaja läheb:
suuremat t-särki
sobivaid poestostetud retuuse
paberit, pliiatsit, kääre
nööpnõelu
õmblusmasinat
t-särgiga sobivas toonis niiti
püksikummi (vähemalt 1,5cm laiust)

Kõigepealt mõtle välja, millisest vanast t-särgist sa soovid oma lapsele retuusid valmis õmmelda. Olenevalt lapse vanusest peaks see olema piisavalt suur. Kui on pikkade varrukatega t-särk ja väiksem laps, saab sellest vähemalt kaks paari retuuse õmmelda. Minul oli selline lilla-punase-sinise-ja-veel-mitu-värvi-kirju-pluus, mille ma kord Humanast leidsin ja mida ostes mõtlesin: "Appi, kas tõesti paneb mõni täiskasvanud inimene nii kirju ja kõrge kaelusega eseme selga?!"


Aga lapse retuuside jaoks on see minu meelest ideaalne (plekid ei paista välja). ;P Peale selle on see veidi paksem trikotaaž, niisiis sobivad nad sügis-talvisel perioodil toas ringi silkamiseks väga hästi. Parim nali oli aga see, kui retuusid valmis sain ja ma neid mehele näitasin, arvas tema, et tal võiks sellise mustriga triiksärk olla. :D Ma siis rääkisin talle, mida ma pluusi ostes mõelnud olin. Saime mõlemad kõhutäie naerda!

Sobiv t-särk leitud, tuleb üles otsida üks paar retuuse, mis parasjagu lapsele sobivad või veidi suured on ja seetõttu kasvuruumiga. Algaja õmbleja võiks juba nii igaks juhuks võtta suuremad, sest iial ei tea, kuidas nende õmblusvarudega pärast lood on. :D Kuigi minu Tiburull kannab juba vähemalt veebruarikuust saadik nr 74 riideid, õmblen ma hetkel talle kõik riided veidi suuremad, sest ühel hetkel tuleb tal ilmselt jälle kasvuspurt. :)

Retuusid olemas, otsi välja paras tükk paberit. Nt ajaleht või pakkepaber vms. Mina kasutan lõigete võtmiseks/tegemiseks küpsetuspaberit. :) Seda on sellest ajast, kui ma õmblema hakkasin, meie majas palju kulunud ja mitte küpsetamise peale! :) Mulle meeldib sellele lõikeid võtta, kuna on hea õhuke ja ei määri käsi ega riiet, nagu ajalehega juhtuda võib.
Murra retuusid pooleks ja aseta paberile ning joonista pliiatsiga ümber pükste nende lõige. PS! Värvli osa võid kohe ca 2-2,5cm pikema joonistada (ma ise unustasin), siis ei pea pükste väljalõikamisel meeles pidama, et värvlit on vaja tagasi pöörata. Lõika mööda jooni lõige välja.  Lihtne, eks?! :)
Ma teisi samalaadseid juhendeid vaadates mõtlesin ikka, et kuidas saab nii, et esimene ja tagumine värvel on ühel kõrgusel. Aga saab küll, see täitsa toimib, tean nüüd, kus ma selle järgi olen proovinud. Laste kehaproportsioonid on ikka teistsugused ja kuna nii pisikesed kannavad enamuses ikka veel mähet, siis polegi see selliste tavaliste kummiga kodupükste juures oluline, et eest värvel madalam oleks.


Lõige edukalt võetud, säti ilusasti lauale t-särgi varrukas  ja aseta sellele lõige nii, et küljejoon jääb tasa varruka õmbluseta äärega. Kui varrukas on liiga lühike või liiga kitsas, saad retuusid sama meetodi järgi välja lõigata t-särgi kehaosast, murdes t-särgi ühe poole kokku. Mõistlik oleks siis enne t-särk mööda küljeõmbluseid lahti lõigata. Aga kui arvad, et oled piisavalt osav, võid ka kaks retuusi sääretükki korraga välja lõigata. :) Kuigi siis jääb ilmselt oht, et üks neist on kitsam, kui teine. Mina kasutasin ära varruka. Kuna see varrukas oli veidi kitsam, kui vaja, asetasin lõike nii, et püksid said lõpuks veidi pikemad ja seega kasvuvaruga, kuna ma tahtsin kindlasti säilitada varrukaotsa originaalõmbluse kui retuuside sääreotsaõmbluse. Laiusesse ma kasvuvaru ei arvestanud, sest mul on nii sale laps, et enamus poest ostetud pükse kipuvad talle laiaks jääma. Ükskord ta roomas sõna otseses mõttes pükstest välja. Püksid olid keset põrandat, laps juba otsaga teises toas. :D Pikkusest jäävad tal püksid enne lühikeseks, kui laiusest parajaks jõuavad saada. :) 

Kui üks tükk on edukalt välja lõigatud, korda teise varrukaga (või poolega) täpselt sama. Igatahes, kui Sa oled kõik õigesti ja edukalt välja lõiganud, peaks sul olema kaks ühesugust sääretükki, mis näevad välja sellised. 


Nüüd on õige hetk õmblusmasin välja otsida. Kuid kõigepealt keera lõigatud püksisääred pahempidi ja pane nööpnõeltega kinni sääre siseõmblus (vaata pilti, kui jääb segaseks, mida silmas pean). Kui oled nende õnnelike seas, kellel on overlok-masin, tee õmblused sellega. Minul veel overloki pole, niisiis pean valima enda Janome 423S-l nende õmblustüüpide vahel, mis mõeldud trikotaaži õmblemiseks. Valikus on neid õnneks mitu ja kõik ajavad asja ära. Trikotaaži puhul teeb asja lihtsamaks, et see ei hargne. Kuid õhemal trikotaažil hakkab äär rulluma, mis võib õmblemist veidi segada, seetõttu on ka hea nööpnõeltega sisesääred enne kinnitada. 


Kui oled mõlema püksi sisesääred kinni õmmelnud, keera üks säär parempidi ja torka see teise sisse nii, et paremad pooled jääksid vastastikku. Vaata üleval neljandat fotot, et paremini aru saada. Seejärel kinnita keskõmblus nööpnõeltega ja õmble ühest äärest teiseni kinni. Kui oled kõik õmblused õigesti teinud, siis nüüd on sul püksid peaaegu valmis, jäänud on ainult kummi õmblemine. :)


Eemalda kõik nõelad, lõika (vajadusel ka sõlmi enne) kõik niidiotsad ja ülearused õmblusvarud ning pööra püksid parempidi. On ju juba täitsa retuuside moodi? :) Nüüd tuleb lõbusam osa. :P Lõika vajalik jupp püksikummi. Kuna retuusid on juba oma olemuselt "ümber", siis ma lõikan kummi tavaliselt niisama laia, kui on püksid ja umbes 1cm lisaks nö õmblusvaruks, et kummi otsad kokku õmmelda.


Kes soovib, võib õmmelda kummi tarbeks kanali, keerates värvli ääre tagasi ja tehes vajaliku õmbluse ning ajades kummi sisse ja alles seejärel kummi otsad kokku õmmelda. Mina olen läinud seda teed, et õmblen kummi pükste külge kinni. Sellisel juhul ei saa muidugi kummi enam pärast pingutada. Alustan sellest, et õmblen kummiotsad kokku ja kinnitan kummi pükste värvli äärega tasa neljast kohast nööpnõeltega. Seejärel õmblen kolmesammulise sik-sak õmblusega kummi ääre pükste ääre külge kinni, nagu näha ülevapool fotol. Õmblemise ajal tuleb vajadusel kummi veidi venitada. Kui see õmblus tehtud, pööran pükste ääre ühe korra (täpselt kummilaiuse jagu) tagasi, kinnitan uuesti neljast kohast nööpnõeltega ja teen pealtpoolt teise sik-sak õmbluse veel, millega kumm kinnitub teistkordselt pükste külge ja samuti moodustub niimoodi pükstele värvel.



Pealtpoolt õmbluse tegemine tundub alguses hirmus keeruline, aga seda see tegelikult pole, kui masina pisteplaadil on juhtjooned olemas. Vt üleval esimese pildi peal, nööpnõela all olevaid jooni, kui ei tea, mida silmas pean. Juhtjoonte järgi õmmeldes ehk kui värvliäär jookseb mööda seda joont, jääb õmblus enam-vähem, kui mitte päris ühele joonele. Eriti kaval on juhtjoont kasutada sirge õmbluse tegemisel, sest siis võib juhtuda, et see õmblus jääb ka päriselt sirge ja mitte kõver. :) Põhimõtteliselt saab kolmesammulise sik-sak õmbluse puhul õmmelda ka seestpoolt, kuna see näeb mõlemalt poolt samasugune välja. Kui kasutad mõnda teist õmblust, veendu enne, milline see alt poolt välja näeb. Mina kasutan sik-sak õmblust pigem dekoratiivsuse mõttes ja ka seetõttu, et ma pole veel topeltnõela osta jõudnud. :)

Igatahes oli see nüüd sinu viimane õmblus! Vaata üle õmblused ja eemalda ülearused niidiotsad. Voila!!! Sinu laps on nüüd uute retuuside omanik. Ja tõesti, kui asi käpas, võid neid õhtu jooksul mitu paari õmmelda. Kui ainult aega ja kasutuna seisvaid t-särke jagub!


Kui otsustasid minu juhendi järgi retuuside õmblemise ise järgi proovida, anna mulle ka teada. Jäta kommentaar või saada meil! Ning näita kindlasti pilti. :) Oleksin tänulik! Seniks sirgeid õmbluseid! :)

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

Aitäh, et võtsid aega!