16. aprill 2014

Ilma milleta ma õmmelda ei saa

Sellest ajast, kui oma tegemisi siin blogis tutvustama hakkasin, on minu käest küsitud mitmeid kordi kahte asja. Esiteks, milline õmblusmasin mul on ning teiseks, kuskohast ma lõikeid võtan. Nii ma olen viimasel ajal mõtteid mõlgutanud, et teen sel teemal ühe ülevaatliku postituse. Või õigemini kaks. :) Minu õmlusmasin väärib omaette peatükki, aga sellest kunagi hiljem. :) Seekord näitan üldiselt, millised õmblustarvikud mul olemas on ja kuidas mul neist abi on. Enamus asju on muidugi elementaarsed, et õmblema hakata, aga võib-olla leiab mõni minusugune algaja siit mõne tarviliku mõtte enda jaoks.

Muidugi selleks, et üldse õmblema hakata, vajasin ma kõigepealt ühte korralikumat sorti õmblusmasinat, sest minu vana masin ähvardas mul närvid seest süüa, sest sellega sai küll lihtsamad asjad tehtud, kuid mul oli plaanis suuremalt ette võtta. :) Kodutöö tulemusena sai Karnaluksist ostetud Janome 423S. Kogu protseduuri juures on see masin minu abimees nr 1. :) Üllatus, üllatus!


Mis minu varudes siis veel põnevat on? Kindlasti ei saa ma oma riidehunnikuteta. Sel pildil on küll üsna väike osa sellest, mida minu lapse tulevane oma tuba endas peidab. Ma kõike ei julge näidata. :) Te peaksite mind hulluks!


Olen sellest varasemalt ka kirjutanud, et üldiselt ostan ma algmaterjali HUMANAst (nad muideks tegid ka hiljuti oma taaskasutusblogi). Käin seal tavaliselt ostlemas siiski sooduspäevade ajal, mil valik juba väiksem, aga vastasel juhul jääksin ma kõvasti miinusesse oma hobiga. Mis seal salata, vahel sorteerin ka omaenese riidekappi. Kes meist ikka tunnistada tahab, et kapis leidub riideid, mis juba ammu väikseks jäänud. :) Paraku see nii on, aga minema ka ei raatsi kõiki asju visata ju.

Kindlasti läheb õmblemise juures vaja päris palju erinevat ja soovitavalt korralikku niiti, mis õmblemise ajal ei katke. Hea niit on kahjuks väga kallis. Niiti olen soetanud üldiselt Karnaluksist, Abakhanist ja Kangadžunglist. Aga kui kaugemale pole aega minna ja kodus sobivat tooni pole, siis olen niiti ostnud ka Järve Selverist ja sealasuvast Käsitööjaamast. Igal kohal ja sealt ostetud niitidel on omad head ja vead. Kuna iga niidirulli pärast pole aega poodi minna, siis olen varunud endale koju erinevaid toone.


Otseloomulikult ei saa ma ilma oma "firmamärgita" e täpilise paelata. Aja jooksul on ka seda siginenud minu varudesse mitmeid erinevaid toone. Õnneks müüakse neid pea kõigis kangapoodides ja valik on kohati erinev, nii on olnud hea neid vajadusel juurde osta. Juhul, kui mu hobi kestab ja peaks suuremaks kasvama, siis ühel heal päeval on mul plaanis tellida endale korralikud sildid. Oleks ju päris uhke tunne, kui ühel päevalt liiguksid lapsed ringi riietega, millel küljes sildid "Põlled ja papud" nimega. Aga seniks kuni ma veel unistan ja mul neid pole, ajavad paelad kenasti asja ära.


Muidugi on vajalikud ka kõik lihtsamad asjad nagu nõelad ja käärid ja joonlauad jms. Üks eriti asjalik leid, mis oli mu õmblusmasinaga kaasas, on harutuspulk. See on geniaalne vidin. Ma tegelikult vihkan harutamist, aga aeg-ajalt seda ikka teha tuleb ja see pulk on siis tõesti tänuväärne abiline. Nööpnõeltega on täpselt samamoodi, kui niidiga. Neid müüakse väga erinevaid ja enne, kui ma leidsin ideaalsed, pisemat sorti ja head libedad nõelad, pidin katsetama ka selliseid, mis kippusid riiet lõhkuma. See oli küll paha kogemus. Nõelad olid lihtsalt nii karedad, et läksid riidest kehvasti läbi ja mõned korrad juhtus, et jätsid ka augu endast järgi. Püksikummi, erinevates laiustes, kulub mul ikka meetreid ja meetreid. Jällegi, tasub külastada Karnaluksi, sest sealt sain seda u 3 korda odavamalt kui ühest teisest poest. Ilma küpsetuspaberita :) ei kujuta ka hetkel ette, et hakkama saaksin. Ja seda ei kasuta ma mitte küpsetamiseks (kuigi juhtub ka seda), vaid lõigete võtmiseks. :) Ja ikka sellist, mis on müügil meetrites, mitte lehtedena.


Peaaegu kõige olulisemad on muidugi lõiked! Ilma nendeta oleks keeruline hakkama saada. Säilitan neid hetkel eraldi kilede vahel (juurde on kirjutatud, mis seal vahel täpselt on), sest neid läheb ju ikka ja jälle vaja.


Kuskohast ma siis lõikeid saan? Pean ausalt ütlema, et nendega on natuke keeruline teema, kui on soov oma õmmeldud asju müüa. Peab ju austama lõike väljamõtleja/paberile paneja/avalikustaja soove. Osad lõikemeistrid on siiski väga lahked ja lubavad lisaks isiklikule kasutusele ka väiksemat sorti müügitegevust (kuna ma vabrikut veel püsti pole pannud ega abitööjõudu palganud, siis julgen ennast sinna hulka arvata :D). Samas teised soovivad, et seda ei juhtuks. Internetiavarustest leiab iseenesest päris palju tasuta/tasulisi lõikeid, kui otsida. Tasuta lõikeid/õpetusi olen enda Pinteresti  lehele kogunud. Enamus neist on küll täpselt ühele suurusele, nii et kui soov õmmelda suuremat või väiksemat riideeset, pole nendest kasu. Tasuliste lõigete lehekülgi olen koondanud enda blogi paremas servas olevasse rubriiki "Lõiked ja kangad". Ma pole veel ühtegi tasulist lõiget raatsinud osta, sest nende hinnad on päris krõbedad. Üks lõige maksab ca 6-10 dollarit (enamus tegijaid, kelle leidnud olen, on ameeriklased). Siiski leidsin ükspäev ühe ilusa lihtsa kleidilõike. See oli nii ilus minu meelest, et selle ma vist tõesti ühel hetkel ostan.

Ja just seeõttu, et mitte kellegi heatahtlikkust ära kasutada, olen ma osa lihtsamaid lõikeid ise konstrueerinud valmisriiete järgi. Ka selliseid õpetusi, kuidas seda teha, leiab Pinterestist mitmeid. Aga on asju, mida ma iial ei suudaks ise valmis joonistada, selleks on lõigete konstrueerimine siiski üks päris keeruline asi. Vähemalt mulle tundub nii. Nii olen ma soetanud endale koju ajakirja "Ottobre" viimaseid numbreid, et saada nö põhilõikeid, mida ise mugandada vastavalt oma soovile, sest ka sealt võetud lõigete järgi õmblemisega kaasnevad teatud tingimused. Nii et päris 1:1 ei ole ma sealt siiani ühtegi asja valmis õmmelnud.


Kuid enne Ottobre avastamist ostsin ma endale mõned raamatud, mis sisaldavad endas nii lõikeid, kui ka üksikasjalikke juhiseid, kuidas üks või teine asi valmis õmmelda. Sobib suurepäraselt algajale õmblejale. "Täiuslik isetehtud kott" sai ostetud juba üsna ammu, kuid paraku pole ma sealt veel ühtegi kotti õmmelda jõudnud. "Vintage Style for Kids" sirvisin kord Rahva Raamatus, kuid hind oli hirmus kallis. Kord aga RR e-poes surfates nägin seda soodusmüügis ja ära ma selle ostsin. Oli vist ainueksemplar, sest kui raamatu kätte sain, oli see üsna ärasirvitud äärtega. Samuti pole ma sellest veel ühtegi asja õmmelda jõunud, kuigi väga tahaks. Raamatuga olid kaasas CD peal lõiked erinevatele suurustele. "Õmble lapsele" ostsin ma juba kaks aastat tagasi raseduse ajal ja nüüdseks olen ma sealt oma lapsele ka paar asja õmmelnud, siingi neist kirjutanud. Kirjastus Wild Frog on üldse välja andnud väga ilusaid, toredaid käsitööraamatuid. "Õmblemise piibli" lasin ma endale sünnipäevaks kinkida. Aeg-ajalt sirvin seda ja tunnen ahhaa-tunnet. Ah, et siis nii õmmeldakse seda või teist asja. :) Oleks mul ainult rohkem aega seda põhjalikumalt lugeda. Igatahes, selle raamatu võiks endale soetada küll, kui on tekkinud tahtmine õmmelda, aga üldse ei tea, kuidas see käib. :) Seda kõlbab ka oskajamatel sirvida.


Inspiratsiooni ammutan ma aeg-ajalt oma lemmik lasteriiete tootja NEXT-i kataloogidest. Teeme seda sageli lapsega koos. :) Tema vaatab teisi lapsi ja mina riiete tegumoodi. Vahel tülitseme, kumb enne vaadata saab. Üldiselt jään mina kaotajaks. :D


Selline pisike ülevaade minu pisikesest "õmblustöökojast". Hetkel unistan sellest, et saaks overlok-masina, et teha ilusamaid õmbluseid. Ehk ühel päeval see unistus täitub. Tegelikult on neid geniaalseid vidinaid veelgi, mida mul hädasti tarvis oleks! :) Aga seniks ajan läbi sellega, mis mul on!

4 kommentaari:

  1. Ohhooo! Väga asjalik postitus, aitäh! See lõigete hoidmise nipp on väga hea, võtan kasutusele :) Mul ka Janome masin, minu kullakallis, mudel Memory Craft 5200. Olen ka üsna algaja ja sain siit üsna mitu head mõtet, näiteks kavatsen nüüd RR poodi minna seda "Õmblemise piiblit" luurama :) Mulle meeldib ka õmblemisel selline "vanast uus" lähenemine, esialgu kodule ja endale (abikaasa pükse saab ikka ka vahel parandada) ja eks tulevikus kindlasti ka lastele ;)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Tore, kui keegi minu tegemistest häid mõtteid leiab. :) Ise olen hetkel rohkem "puhkerežiimil", aga loodan, et varsti jälle aega ja tahtmist rohkem õmblemisega tegeleda.

      Kustuta
  2. Tahtsin veel kommenteerida ... Kas su masinal ääristustalda ei olnud komplektis? Mu omal on ja kuigi see ei ole ikka päris overlock, annab sellega päris kenasti viimistleda :) Eriti hea on näiteks linase puhul ääred sellega üle lasta!
    Hoolimata sellest on overlock ka minu soovide nimekirjas, aga õnneks emal olemas ja saan temalt laenata.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ma ostsin ise juurde nö overlock-talla, millega iseenesest peaks saama ilusaid ääristusi teha, aga olen seda jõudnud täpselt ühe korra katsetada ja siis see mul väga ei toiminud. Ei tea, kas asi jäi pidama minu kesiste oskuste taha või siis ei sobinud omavahel niit/kangas/tald vm. Soetasin tegelikult rohkem erinevaid taldasid, aga kuidagi pole aega leidnud nende hingeeluga lähema tutvuse tegemiseks. Ja kui on aega olnud, pole meelde tulnud. :) Ehk siis, kui päevad lühemad ja õhtud pikemad. :)

      Kustuta

Aitäh, et võtsid aega!