2. aprill 2014

Paula satsiseelik

See juhtus nüüd juba üsna ammu, kui Põlled ja papud sai endale 100. sõbra Facebook-is ja sel puhul sai lubatud välja anda üks kingitus. Kingituse omanikuks saab Paula!  Kirjavahetuse käigus Paula emmega jõudsime järeldusele, et Paula vajab ühte suvist seelikut ja mitte niisama seelikut, vaid satsiseelikut. Sellist, millega on ühel pisikesel piigal hea keerutada!

Minu jaoks lihtsamaks tegi asja see, et Paula emmel oli sobiv seelik ka ette näidata. Leidis ta selle Anttila postimüügikataloogist. Keeruliseks tegi asja minu jaoks aga see, et mul ei olnud olemas lõiget ega mu oma lapsel ka sarnast seelikut mitte, millelt šnitti võtta. Mu lapsel ongi hetkeseisuga ainult pihikseelikud kapis. :) Aga neist polnud praegu abi. Samas mulle tundus, et sellise seeliku lõige pole kõige keerulisem ka ise välja mõelda. Leidsin internetist küll paar ingliskeelset juhist, kuidas satsiseelikuid õmmelda, aga need olid natuke teistsugused, kui minul tarvis. Nii ma siis veetsin ühe õhtu nuputades, joonistades ja arvutades, kui suured ja millised selle seeliku tükid olema peaksid (esialgu sai seelik küll veidi pikk, :D aga kohendasin seda veidi ja lõpuks oli see täpselt nii pikk, kui Paulale tarvis). Lõpptulemus sai täitsa arvestatav ja sarnane originaaliga, ainult paelu ma ei pannud.


Ühtlasi mõtlesin, et teen ka väikese õpetuse, kuidas sellist satsiseelikut ise õmmelda nii, nagu mina seda tegin. Hea mul endal seda kunagi hiljem vaadata ja ehk on ka kellelegi teisele abiks. Kuna ma kogu protsessi üles ei pildistanud, eeldab selle juhise järgimine siiski teatavat arusaama õmblemisest. Raketiteadlane selleks olema ei pea, aga umbes paari tunni jagu tööd kulub küll.

Vaja läheb suuruses 92 (valmiskujul ca 30cm pikk) seeliku õmblemiseks:
- õmblustarvikuid
- 1 XL või XXL suuruses sirge lõikega t-särk (ideaalne, kui küljeõmbluseid pole) või ca 50cm õhemat trikotaažriide kangast (ca 120cm lai)
- Kummi vastavalt lapse vööümbermõõdule

Laota t-särk lauale ja kui vaja, lõika alustuseks sirgeks selle alumine äär. Õmmeldud ääre soovitan ka siis ära lõigata, kui see on sirge. Kõigepealt lõika t-särgist satside tarbeks kaks 10 cm kõrgust riba (joonisel A ja B) terve särgi laiuses. Soovitan kasutada võimalusel küljeõmblusteta t-särki, sest siis jääb sats hiljem ühtlane. Teisena lõika välja kahe satsi vaheline seelikutükk (C) mõõtudega 36*9 cm. Seeliku passe (D) tarbeks vajad riidetükki suurusega 30*12cm ning värvli jaoks 26*7cm. NB! kõik tükid on tegelikkuses 2 korda laiemad e siis t-särgi esi- ja tagaküljest ja õmblusvarud on juba sisse arvestatud aga võid neid siiski vajadusel veidi kohendada oma äranägemise järgi.


Kui tükid on edukalt välja lõigatud, õmble ükshaaval "rõngaks" tükid C, D ja E, sest A ja B on kõigi eelduste kohaselt juba rõngakujulised, kui oled järginud minu juhiseid. Kui oled overlok-masina omanik, õmble sellega üle tükkide A ja B alumised ääred. Minul seda pole, seega tegin u 5mm kaugusele äärest lihtsalt kolmepistelise sik-sakõmbluse. Aga ilmselt ei juhtu ka midagi, kui need ääred jäävad nii, nagu nad on, sest minu teada trikotaažriie üldjuhul ei hargne, vaid lihtsalt kisub rulli. See juhtus hoolimata õmblemisest ka minu seelikul.

Kui alumised  ääred olid tehtud, krookisin satsid ülemisest äärest tüki C laiuseks. Selleks keerasin niidipinge peale ja õmblesin ülemisest äärest u 0,5cm kaugusele kõige tavalisema õmbluse. Siis võtsin alumise niidi otsast kinni ja hakkasin seda kokku tõmbama nii, et moodustuksid krooked. Kui olin saavutanud tüki C laiuse, vaatasin, et krooked on enamvähem ühtlased ja sättisin ühe satsi tüki C alumise ääre külge nii, et paremad pooled olid vastastikku ja ühendasin omavahel nööpnõeltega tüki A ülemise ja tüki C alumise ääre.

Vaadates joonist, siis tükk C valmis seelikul tegelikult välja ei paista, sest see jääb pealmise satsi e tüki B alla. Seetõttu joonistasin parema arusaamise huvides kõrvale kaks eraldi seelikuosa. Tegelikkuses õmblesin  ma tüki B ülemist serva pidi tüki C ülemise serva külge nii, et vastamisi olid tüki B tagumine pool ja tüki C parem pool  e siis ühendasin need kohad, mis on joonisel tähistatud punktiirjoonega. Ning alles seejärel, kui B ja C ülemised ääred olid saanud BC-ks, ühendasin nööpnõeltega omavahel BC tüki ülemise ääre ja D tüki alumise ääre nii, et paremad pooled olid vastastikku. Ehk lihtsamalt öeldes, kõik õmblused jäid seeliku pahemale poole. Tükki D tuleb kinnitades veidi venitada, sest see on kitsam, kui seeliku alumine osa (C). Kõige lõpiks keerasin tüki E ehk värvli nö toruks kokku (valmislaius 3,5cm) ja kergelt venitades kinnitasin selle nööpnõeltega tüki D ülemise ääre külge. Õmblesin enamuse värvlist kinni (jälgi, et lõpuks oleks õmblus ikka seespool), jättes u 5cm ava, mille kaudu ajasin sisse kummi (2,5cm laiuse), ühendasin kummi otsad ning seejärel õmblesin kinni ka avause. Lõikasin niidiotsad, keerasin seeliku õigetpidi ja oligi valmis. :) Paula seelik!


Kuna 92 suurus seelik jäi Paulale siiski veidi pikaks, lõikasin ma pärast tüki D veidi lühemaks, jättes selle u 7-8cm laiuseks. Minu meelest näeb seelik seljas täitsa vahva välja! Või mis teie arvate? 


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

Aitäh, et võtsid aega!