23. detsember 2014

Jõulud! Aga miks?

Jõulud tunduvad kuidagi nii iseenesestmõistetavad, aga kas te olete kunagi päriselt sellele mõelnud, miks me jõule tähistame? Või on seda keegi teine teilt küsinud? Mis on esimene vastus, mis pähe tuleb?

Kui ma veel laps olin, siis olid meil näärid ja ma ei mäleta mingeid kapitaguseid jõulusid, nagu osad meenutavad. Kuigi, mu vanaema sünnipäev oli 25. detsember ja tema sünnipäeval me käisime alati, nii et ilmselt selle varjus kuidagi, aga mul puuduvad konkreetsed, selged mälestused. Tol ajal kogunes terve suur pere minu vanaema (tädid-onud ja nende lapsed) juurde ja mäletan paari ähmast korda, kus mu onud tõid põhu (õlgede asemel) tuppa ja vist isegi mingit jõulusoku tegemist. Aga ma olin siis veel päris laps ja ega ma nüüd tõesti päriselt enam ei mäleta (pean ema käest üle küsima). Siis sai aga ring täis ja sellest ajast, kui vanaema ära kadus, koguneme me minu ema juurde. Nüüd siis juba minu õed-vennad ja nende lapsed. Mitte kõik, aga need, kes saavad ja tahavad. Meid on palju! :)

Kui Eesti taasiseseisvus, mindi sujuvalt nääridelt ja näärivanalt üle jõulude tähistamisele. Hakkasin ühel hetkel käima pühapäevakoolis ja teadsin piiblilugusid Jeesuse sünnist ja ilmselt seetõttu ei esitanud ma ka kunagi neid küsimusi ei endale ega teistele, sest see oligi minu jaoks seotud Jeesuse sünniga. Ainus, mis minus alati hämmastust tekitas, oli see, et kui me jõule seoses Jeesuse sünniga tähistame alati ühel ja samal kuupäeval, et miks siis Ülestõusmispühad on liikuvad pühad. Aga see on juba teine teema.

Tagasi tulles minu algse küsimuse juurde, siis hakkasin sellele ise rohkem mõtlema peale Pille blogipostituse  lugemist Pere ja Kodus. Kirjutasin ka sinna kommentaari, aga ei osanud ma ei siis ega ka nüüd päris täpselt oma mõtteid väljendada, sest tegelikult hargnevad need sealt veel edasi. Ausaltöeldes ma arvan, et paljud inimesed ei oska öelda, miks nad päriselt-päriselt jõule tähistavad. Sest see lihtsalt on nii, et on pühad ja tehakse kingitusi ja kõik on sellega harjunud. :) Ilmselt on vähe neid, kes selle üle pikemalt juurelnud on. Suur osa eestlastest väidab, et nad ei usu Jumalasse ja sellega seonduvasse, seega langeb nende puhul vist tõesti Jeesuse sünni tähistamine ära. Samas ma kahtlen selles, kas nad ikka talvist pööripäeva ka just tähistavad.  :) Või need, kes nii pool naljatamisi ütlevad, et nemad on üldse paganad või taarausku. Mitut ohvrikivi asukohta nad päriselt teavad ja mida nad nendel ohverdanud on või mitu tamme nad oma hiide viimasel ajal istutanud on? :) Ilmselt mitte ühtegi!

Muidugi, jõulud on hea ja tore põhjus veeta kvaliteetaega oma (laiendatud) perega. Samas, paljude jaoks tähendab see mööda Eestit autoga ringiuhamist, sadade kilomeetrite läbimist ja enda jagamist erinevate sugulaste vahel, nii et kvaliteetki asetub küsimärgi alla. Mõni ootab jõule lihtsalt seetõttu, et puhata. Ikkagi kolm punast päeva kalendris ja see aasta on nendega veel eriti häst. Mõni siunab seda, et jõulud on muutunud kommertslikuks. Aga olgem ausad, igaühe jõulud on täpselt nii kommertslikud, kui kommertslikuks ta need ise teeb. Kõigega ei pea ju kaasa minema. Paraku on ka neid, kelle jaoks jõulud on kõige kurvem aeg aastas üldse, põhjused küll erinevad. Kuid kõige vähem ma mõistan vist neid inimesi, kes ütlevad, et muidu ei tähistakski jõule, aga laste pärast... Tekib küsimus, aga mis nad siis teeksid jõulude ajal? Istuksid üksi kodus kinnise ukse taga ja tekk üle pea? Isegi televiisorist tulevad ju jõuluteemalised saated jne. Nii et ma kuidagi kahtlen selles, kas jõuludest on päriselt võimalik mööda vaadata, sest jõulud on ju igal pool, kuhu vaatad.

Kuigi googeldada oskab ilmselt igaüks, lisan ma siiski siia kolm linki. Ehk on kellelgi tahtmist lugeda. Üks pikem artikkel jõulude kohta Eesti Rahvakalendri tähtpäevade andmebaasist ning Wikipediast jõulude kohta üldisemalt ning artikkel kristlike jõulude kohta.

Olgu teie põhjused, millised tahes, soovin kõigile

Häid ja rõõmsaid jõule






Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

Aitäh, et võtsid aega!