11. september 2015

Mänguasjadest

Mõtlesin eile, et ma pole nii ammu kirjutanud ühestki püksipaarist! Aga ka täna pole see päev! :) Esitan hoopis küsimuse, millega mängivad teie kolmeaastased lapsed?

Lene on nüüd sõimerühmast välja kasvanud ja ühtlasi on see kaasa toonud mõned suure lapse õigused. :) Nende seas võimalus reedeti lisaks kaisukale veel üks mänguasi lasteaeda kaasa võtta! Kuna see on nüüd selle õppeaasta sees esimene reede, mil Lene lasteaeda läks, siis eile õhtul tekkis küsimus, et mida talle kaasa anda. Ta ise arvas küll, et ei võta midagi, aga kuna mina emana kujutasin ette, kuidas kõigil teistel on midagi kaasas ja temal ei ole ning kuidas see siis pärast suurt nuttu põhjustab, arvasin ma, et midagi ikka võiks võtta. Eks siis edaspidi ole näha, kas ta tahab midagi võtta või ei.

Aga... selle mõttetöö käigus avastasime, et ega meil olegi talle väga midagi kaasa anda. Mitte, et meil poleks mänguasju. Loomulikult on! Kindlasti vähem, kui paljudel teistel lastel (me lihtsalt ei poolda mänguasjade kuhilaid ja ruumi pole ka nii palju, et neid ülearu palju olla saaks), aga piisavalt, et ta saaks kodus mängida. No ja lasteaeda ei saa ju päris igat asja kaasa anda. Nt sellised, mis koosnevad pisidetailidest - legod, puzzled, lauamängud jne. Valjuhäälseid- muusikariistad jms.  Kujutage ette, kui kõik 24 last võtavad kaasa trummi. :) Suured asjad - auto, nukukäru, vihmavari, mänguköök. :) Pehmed asjad - üks kaisukas ju on juba. Vist võiks kaasa anda ka nuku, aga Lenel on kombeks nukkudel riided seljast võtta ja mõte riieteta nukust mind ei köitnud. Raamatud - osad on liiga paksud, liiga suured jne ning ega ta neid seal ju ise loeks veel, lisaks oleks mul kahju, kui see raamat räbaldununa koju tagasi jõuaks.

IKEA köök. Mul on mingi kiiks sellega, et postituses võiks ikka pilt ka olla. Panen siis hetkel pildi köögist, mis meil kodus olemas on ja ilmselt ka paljudel teistel.
Ühesõnaga tekkis küsimus, kas me lapsel on liiga vähe mänguasju, liiga vähe eakohaseid mänguasju, liiga palju detailidest koosnevaid mänguasju? Ühtlasi mõtlesime sellele, et mida Lene üldse mängib hetkel. Võib vist öelda, et rollimängud on peamine märksõna. Ta mängib, kuidas ta läheb tööle, kuidas käib poes, teeb süüa jne. Eile-üleeile mängis ta nt kiirabi. Mis tuletas mulle taaskord meelde, et tahaks talle arstikohvrit, aga mitte mingit suvalist plastmassist, vaid ikka ilusat. Ükskord MyToys-is nägin ideaalset puidust ja tekstiilist asjadega, tahtsin seda talle sünnipäevaks tellida, aga siis oli juba otsas, kui tellimiseks läks. :( Talle meeldib telefoniga "rääkida" ja kotike õlal või käe otsas või nukuvankri küljes ringi jalutada. Lisaks meeldib talle panna kõik oma pisividinad ühte käekotti ja siis see õla peal, ringi jalutada. Nt selle sama IKEA köögiga kaasas olevad riputamise konksud on juba pikemat aega kadunud. Olen üsna kindel, et need on tal mingis kotis, aga ma pole viitsinud otsida. Kõik oma juuksekummid ja -klambrid kallas ta eile-üleeile ühte kotti kokku ja siis käis ringi tähtis nägu peas, kott õlal.

Ükskord, kui meil oli teemaks see, et miks tuleb poes asjade eest maksta, ostsin ma talle täiesti möödaminnes Selverist mingi kassasahtli koos paberist rahadega ja plastikust müntidega (nagu on päris poe kassades need sahtlid, kuhu käib raha sisse), sellega võib ta ka lõputult mängida. Lapata neid rahasid seal ja mängida poodi ja toppida niisama neid münte taskutesse ja rahakotti jne. Varsti peab vist küll sellised asjad mõneks ajaks ära peitma, sest vennake kasvab ja tunneb järjest pisemate asjade vastu huvi ning loomulikult on ju vaja kõik ka suhu pista, läbi nämmutada ja hävinult uuesti välja sülitada.

No ja siis meeldib Lenele vennakesega mängida. Aga Paulikest ju lasteaeda kaasa ei anna! :D  Lene pole ka see laps, kel kõikide värviliste asjade peale silmad särama läheks. Oleme paar korda läinud mänguasjapoodi, et ostaks talle midagi uut. See on lõppenud üldjuhul sellega, et kogu see kirju-mirju vaatepilt paneb meil kõigil pea ringi käima ja ta tahab poest ära minna ega ole ühestki asjast huvitatud.

Lõpuks otsustasime koos, et seekord võtab ta kaasa ühe oma käekotikestest, millega saab siis lasteaias "preilit mängida" või "poodi minna" või teistele mängida anda. Peaks olema piisavalt ohutu. Ei sisalda pisidetaile ega pikki nööre, pole liiga titekas (kuna kodus on väikevend, siis on meil ju selliseid asju ka), pole ka liiga suur (nt prügiauto) ega tee valju häält (trummi ja kitarri otsustasime seekord koju jätta).

Mulle tuli just meelde lugu, mida mu mees ükskord rääkis. Kunagi tohtis tema ka lasteaeda ühe asja kaasa võtta ja hoolimata ema esialgsest vastuseisust ta siiski selle loa lõpuks sai, kaasa võtta mängumõõk. Ja otseloomulikult suskas ta lasteada jõudes kogemata kohe esimest last, kes talle ette jäi.

Millega teie kolmeaastased (ja veidi vanemad) mängivad ja mida annate sellistel "võib kaasa võtta ühe mänguasja" päevadel lastele lasteaeda kaasa?

10 kommentaari:

  1. Meie lasteaias on reegel, et laps peab ise oma asja kaasas tassima, seega peab seljakotti ära mahtuma. Tavaline on siiski võtta kaasa mingi auto või muu pisike lelu, sellised suht mõttetud asjad. Ja raamat ja kaisukas käivad veel eraldi arveldamise alla ja võivad kogu aeg kaasas olla. Nii ongi mõnikord poisid läinud suure kandamiga - seljakotis raamat ja kaisukas ja auto ka veel :D

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ojaa, see seljakott hakkab meie peres ka juba raskeks muutuma. :) Esialgu küll nö vajalikest asjadest, nagu riided nädala alguses jne. Aga ta ise tahab seda kanda ka. Seljakoti sai ta sünnipäevaks, esimene päev ta praktiliselt ei võtnudki seda seljast ära! :)

      Kustuta
  2. Minu preili saab kohe kolm ehk on Lenest umbestäpselt kuu aega noorem (P.S Hilinemisega õnnesoovid kolmesele!). Küsimusele on raske vastata, sest lapse mängud ja mängitavad asjad vahelduvad.
    # Üks suur hitt (käib laineti) on nööbid. Ostsin talle kangapoest allahinnatud nööpide letist suuri ja kirjuid nööpe. Neid ta siis kasutab oma köögimängus ja lao teinekord niisama ühes anumast teise. Peagi on plaan mõelda, kuidas ta saaks neid nööpe nööri otsa ajada. Ma teravaks sukanõelaks pole valmis, peaks mingi tömbi otsima :)
    # Köögimäng. Siis keedetakse põhiliselt emmele kohvi ja serveeritakse pannkooki.
    # Arstimäng. See ei käi sageli, sest arstivärk mu lapsele eriti ei istu.
    # Mingi periood mängis palju loomadega. Olen talle tasapisi varunud Schleichi loomi, sest need kvaliteetsed ja loomutruud. Neile sai maja ehitada jms.
    # Duplod. Kui hoog peale tuleb, siis ehitab midaiganes (abiga). Näiteks oleme ehitanud autopesula, loomadele maja.
    # Plastiliin. Eriti äge, kui sellest saab mingi puru teha :p
    # Samamoodi on väikevend see, kelle lõbustamine on omaette meelelahutus. Toob poisile asju kätte ja valvab, et vennakene keelatud kohtadesse ei roomaks.
    # Nukk. Mängib harva, aga vahel siiski. Kusjuures lemmiknukul võib seljas olla vaid üks kindel ürp. Kui see on pesus, siis sobib ajutiselt mõni muu ka.

    Lasteaias pole sellist mänguasjapäeva. Kaisuloom/nukk võib iga päev kaasas olla. Vähemalt praegu, kui toimub üldine lasteaiaga harjumine. Ilmselt annaks hetkeseisuga kaasa kas tita, mingi pehme looma või ühe Schleichi loomakese. Käetkott on ka päris hea mõte :)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. See on nii lahe, kuidas üheealised on ikka hästi sarnased on tegudelt ja põhimõtetelt.
      Meil on ka "vennavalvesireen". Nii kui venna läheneb "keelatud aladele" või jääb hätta (nt diivani alla kinni :D), on abikutsuja olemas. Vennal on muidugi hetkel suuremat sorti maailma avastamine käsil, nii et see sireen töötab vahepeal lausa lakkamatult.

      Aga jah, mu küsimust ajendas see, et hakkas kuidagi tunduma, et enamus asju, mis on, ei saa lasteaeda kaasa võtta, sest on liiga palju pisikesi osi jne. Et peab vist mänguasjavarusid täiendama. Eks näis ka, kuidas see mänguasja-reede neil hoo sisse saab. Seekordne kotike põhjustas küll pisemat sorti draama, sest kuigi ma rääkisin talle, et miks ja kuidas, siis unustasin ma talle öelda, et kotist kõik pisividinad eemaldatud said. No ja kui ta lasteaias koti lahti tegi ja selles tema "varandust" sees ei olnud, oli meelehärm suur. :) :(

      Kustuta
  3. Anonüümne13.09.15 23:32

    Niih, minu kommentaar ei tule üldse järgmise postituse kurtmisest :) Esiteks ma olen lugemisega ajast maas ja loengi blogisid viibega ja teiseks ma ei saa telefoniga bloggeris kommenteerida ja enamasti ma loen telefoniga. Ühesõnaga ma üritasin endale meelde jätta, et arvuti taha jõudes tulen siia kirjutama :) Seni üritasin meenutada, mida veel Tirts lasteaeda kaasa võtab. Enamasti on selleks mõni pehmo ehk pisemat sorti pehme mänguasi (mahub pihku), mõnikord ka minifiguurid (Schleich või analoog). Mulle ei meenu, et ta nukke oleks võtnud... Muidugi terve eelmise hooaja ma arvasin, et mänguasjapäev on reede ja enamasti ta reedeti lasteaias ei käinud. Kevadel siis sain teada, et tegelikult võib iga päev midagi kaasa võtta :) Laps aga ei olnud seda kordagi maininud, et teistel iga päev miskit ja ega ta ei nõudnud ka, et peaks midagi võtma. Praegu käib see võtmine ka juhuslikult ja pigem läheb ainult oma kaisukaga.
    Olen tähele pannud, et teistel on kas autod-traktorid (khm, enamasti poisid) või nukud (a la Frozen teema, mida ma seni olen vältinud).
    P.S. nagu praegune juhus kinnitab - olen ca 5x seda kommentaari teele saatnud ja no ei saa tehtud. Seepärast ma bloggeris nii vähe kommenteeringi, et mingi kala on WP ID-ga.

    Eveli alias mutukamoos :)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Jah, seda juhtub mul endal ka, et mõtlen, et pärast arvutis kirjutan, aga siis tulevad juba uued teemad ja postitused peale ja mõtted lähevad meelest ära jne.
      L lasteaias eelmine aasta üldse väga ei tahetud, et midagi muud peale kaisuka kaasas oleks, nüüd on lubatud see üks päev nädalas. Mulle see süsteem sobib. Eks see ilmselt kujuneb aja jooksul välja ka, kes mida kaasa võtab.
      Nende temaatiliste asjade osas on mul endal kahetised tunded. Ühest küljest ju ei taha, et laps oleks mingist rongist maha jäänud, aga samas mul tekib vahel küsimus, et kas tõesti 2-3-aastased juba oskavad midagi sellist fännata või on see siiski pigem vanemate vaimustus. L pole Frozen ´i näinud. Eelmine aasta lasteaias oli see aga teemaks küll, siis ma näitasin talle YouTube´st paari laulu, et ta teaks, millest jutt käib. Küll tal jõuavad omad lemmikud välja kujuneda.

      Kustuta
    2. Anonüümne16.09.15 09:36

      Mul sama teema, et temaatiliste (eriti just Disney) mänguasjade suhtes on kahetised tunded. Senimaani ei ole veel tajunud, et laps oleks seepärat mängudest kõrvale jäänud, sest tal ei ole Elsa nukku. Samas nüüd hiljuti olen hakanud tajuma, et kaua vist enam ilma ei saa. Nüüd ma siis istun ja seedin - kas minna oma pedagoogiliste põhimõtete vastu ja osta see nukk või ei :)
      Eveli

      Kustuta
  4. Anonüümne17.09.15 10:14

    Alustuseks pean kohe ära mainima, et olen Eveliga samast paadist ehk siis jõuan kommentaarideni viiteajaga. Mustikas võtab lasteaeda tavaliselt kaasa ainult kaisulooma, pole ausalt öeldes veel teadlik sellest, kas mõni päev on ka eraldi oma mänguasja päev või mitte. Kuna pole midagi kaasa nõutud, siis pole see teema veel üles kerkinud.
    Mõned asjad, mis meie kolmesele meeldivad:
    - arstimäng (sünnipäevaks sai arstikohvri ja on sellega väga rahul)
    - söögitegemine (kõigest ettejuhtuvast)
    - kassid-kassid-kassid (ükskõik, mis kujul ja mis suuruses)
    - plastiliin

    Uuemaks hulluseks on muidugi ponid (My Little Pony). Mina olen ka nendest kauge kaarega mööda käinud siiani, aga paratamatu on see, et need trügivad lõpuks ise uksest ja aknast siiski sisse. Kuna ei taha last kõrvalseisja rolli jätta, kui kõigil teistel on olemas, siis on üks poni ikkagi leidnud ka tee meie koju. Ja põhilised mängud ongi nüüd kassi ja poni mängud. Ega mulle see ponide maailm sümpaatne ei ole, sest olles paar korda multikat mõnd näinud, tuleb lausa hirm peale kohati, sest mu meelest on need tegelased ikka väga labiilse närvikavaga seal. Aga kuna meil endal kodus telekat pole, siis annab ikka pisut kontrollida, mida laps vaatab. Samas need mängud, mis ta oma poniga mängib, on tema enda välja mõeldud ja neil pole midagi pistmist multikaga.

    Kadri [Lambrine]

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Tuleb meelde, et ma Sinu blogis nägin vist ka ilusat arstikohvrit. Pean tulema uurima, kuskohast said. :) Ponid on meil ühe raamatu kujul olemas. Muidu pean tunnistama, et ma isegi ei tea, mis tegelased need ponid päriselt on või kus kanalilt neid multikaid näeb. :) Nii, et ei tea ka laps neist suurt rohkemat. Meil küll televiisor olemas, aga multikaid näeb ainult ETV2 pealt.

      Ma olen seisukohal, et ise ma talle ühtegi hullust peale ei suru ja seda ei toida, aga kui laps peaks ühel hetkel mõistlikke soove ses osas esitama, siis ilmselt ei ma ka ütlema ei hakka. Samuti ei viska ma salaja teiste kingitud asju ära. :D Ehk siis, kui nad on olemas, ei lase ma ennast sellest häirida. Aususe huvides pean ütlema, et sünnipäevaks ta sai küll põras Peppa tordi. Peppa on mu meelest ka suht asjalik tegelane, kes seletab lahti asju, mis elus päriselt toimuvad. Nt vaatas Lene juhuslikult just enne hambaarsti juurde minekut osa, kus Peppa läks ka hambaarsti juurde.

      Kustuta
    2. Anonüümne18.09.15 00:28

      Peppa läks mul täiesti meelest :) Peppa mulle igatahes meeldib, just seepärast, et on suudetud teha multikas, mida on lapsevanemal ka mõnus (ja mõnikord äärmiselt naljakas) vaadata. Kõik lood on elust enesest ja väga hästi on ära tabatud seda, kuidas täiskasvanute maailm lapse pilgu läbi tundub.

      Meie arstikohver tuli kingitusena, aga pärit on ta siit http://www.toybox.ee/et/3-4/arsti-komplekt-puidust-kastis-496.html Komplektis oleva stetoskoobi peitsin küll ära, sest meil oli juba selline realistlik ja ka päriselt töötav stetoskoop juba olemas http://www.4kids.ee/ses-stetoskoop/

      Kadri

      Kustuta

Aitäh, et võtsid aega!